2018.10.11

Rövid tudásbővítő írás következik, hogy tudjuk miért is egészségesek a sajtok.

A sajtok láthatatlan alkotóelemei közé tartoznak a vitaminok. A vitamin elnevezés a vita (élet) és az amin szavakból alakult ki, ezzel is rámutatva, hogy milyen fontos szerepet töltenek be életünkben. Ennek ellenére keveset beszélnek a tejtermékekben rejlő zsírban és vízben oldódó anyagokról. A vitaminok önmagukban nem jelentenek energiaforrást, de számos anyagcsere-folyamat nélkülözhetetlen alkotói. Elsősorban táplálékkal jutunk hozzá. A sajtok A-, B2-, B12-, D-vitaminokat, niacint tartalmaznak. Ezek közül néhányat részletesebben is megnézünk. A sajtokban körülbelül 300 mikrogramm A- vitamin található 100gramm termékben. Ez a vitamin fontos a szem ideghártyájának működése szempontjából valamint szerepe van a csontok, a fogak és a kötőszövet fejlődésében, szükséges a bőr, a nyálkahártya és az immunrendszer megfelelő működéséhez. A legjobb A-vitaminforrások az állati eredetű élelmiszerek, elsősorban a tej, tejtermékek, sajtok, tejszín, tejföl, tojás, a húsok és húskészítmények, a halak és a margarin. A hazai lakosság táplálkozási felméréséből (OTÁP2014) kiderült, hogy a tej és tejtermékek 13- és 11%-ban járult hozzá ennek a zsírban oldódó vitaminnak a napi beviteléhez. A D-vitamin funkciója igen sokrétű, hatása szinte minden szervrendszerben érvényesül, nem csak a csontrendszer kialakításához és fenntartásához szükséges, hiánya hatással van többek között a bőrre, az immunrendszerre, az endokrin rendszerre is. Ezért igen sajnálatos, hogy a hazai bevitel jelentősen elmarad a kívánatostól. Táplálkozásunkat tekintve D-vitamin-források a halmájak, halmájolajok, a tojás, a tej és tejtermékek, a vaj és a margarin.

A változatos táplálkozás révén a sajtok élvezeti értékük mellett vitaminszükségletünk fedezésben is fontos szerepet játszanak.

Erdélyi-Sipos Alíz dietetikus, MSc

Cimkefelhő
  • érdekes
  • desszert
  • pizza
  • recept
  • egészség
  • kommandó
  • mozzarella